Wat We Doen

Stichting Kansengelijkheid wil een positieve bijdrage leveren aan de kansengelijkheid van kinderen en jongeren en helpen om de kloof in de maatschappij tussen groepen van verschillende sociale en culturele achtergrond tegen te gaan. Wij geloven heilig in samenwerken om onderwijsachterstanden van kinderen te verminderen en maatschappelijke integratie te bevorderen.

Front,View,Of,Happy,Diverse,School,Kids,Running,In,Corridor

Onze stichting, Stichting Kansengelijkheid, is diep geworteld in de overtuiging dat elk kind, ongeacht zijn of haar achtergrond, recht heeft op gelijke kansen. In de praktijk zetten we deze overtuiging om in actie door een reeks van zorgvuldig ontworpen programma’s en initiatieven die gericht zijn op het aanpakken van de specifieke behoeften van kinderen die het risico lopen achtergesteld te worden. Hieronder volgt een gedetailleerd overzicht van onze kernactiviteiten, verrijkt met voorbeelden om onze impact concreet te maken.

1. extra onderwijs ondersteuning

We faciliteren verbindingen tussen kinderen en ouderen met geschikte organisaties voor begeleiding, bijvoorbeeld bij leerachterstanden door corona. Met lokale partners bieden we intensieve cursussen tijdens vakanties of na school, inclusief groepslessen en individuele sessies voor zowel academische als emotionele ondersteuning, wat essentieel is voor het zelfvertrouwen van het kind.

2. Armoede bestrijding

Gemeenten worstelen met het vormgeven van armoedebestrijding en hulp aan mensen met schulden. Deze complexe problematiek vereist een integrale aanpak en reflectie op professioneel handelen. Armoedebestrijding en gelijke kansen zijn onlosmakelijk verbonden. We werken samen met scholen en organisaties voor een effectieve aanpak van schoolontbijt en schoolspullen om dit aan te pakken.

3. burgerschap en inclusie

Om burgerschap te bevorderen, organiseren we debatten over maatschappelijke kwesties, interculturele uitwisselingen, milieubehoudsprojecten en vrijwilligerswerk. Deze activiteiten stimuleren actieve deelname aan de samenleving, respect voor diversiteit, gemeenschapsverantwoordelijkheid en bewustwording van mondiale vraagstukken, en bevorderen betrokkenheid bij een rechtvaardige en inclusieve samenleving.

4. Inzet van Casemanagers

In samenwerking met maatschappelijke organisaties en gemeenten zetten we casemanagers in als brug tussen gedupeerde gezinnen en diverse instanties. Zij helpen gezinnen bij bureaucratie, aanvragen van ondersteuning en behartigen van belangen bij scholen en andere instellingen. Bijvoorbeeld, een casemanager bemiddelde succesvol tussen een gezin en school om een kind met leermoeilijkheden ondersteuning te bieden.

Ons werk is gebaseerd op de overtuiging dat onderwijs de sleutel is tot het doorbreken van de cyclus van armoede en ongelijkheid, en we zijn toegewijd aan het realiseren van deze visie, één kind tegelijk